logo
logo medium

Testrapport Pegasus Premio E8

Dit uit 2013 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Pegasus Premio E8
De Premio E8 van Pegasus - actieradius 190 km, acht versnellingen

Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstanden. Hij beschikt over een halfopen kettingkast en heeft acht versnellingen. Deze fiets weegt, samen met de accu van 2.8 kg, totaal 27 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2399 euro. Pegasus introduceerde in 2013 deze Premio E8. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een hydraulische velgrem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vier trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De actieradius is volgens opgave van Pegasus maximaal 190 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 396 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 72 km voor deze Pegasus Premio E8. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Premio E8

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;