Testrapport Pegasus Tecaro Evo Nu-E Belt
Dit model uit 2018 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Deze fiets heeft een halfopen kettingkast en beschikt over een traploze versnelling waarmee je altijd met de ideale trapfrequentie kan fietsen. De fiets weegt 25.3 kg waarvan 2.8 kg voor rekening komt van de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Pegasus aangeeft is 3699 euro. Pegasus heeft de Tecaro Evo Nu-E Belt in 2018 geïntroduceerd. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. Zowel voor als achter zit een hydraulische velgrem.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Pegasus |
Model | Tecaro Evo Nu-E Belt |
Gewicht | 25.3 kg |
Accucapaciteit | 482 Wh |
Versnellingen | traploos aantal |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | vast |
Zadelvering | vast |
Voorrem | hydraulische velgrem |
Achterrem | hydraulische velgrem |
De accu heeft een capaciteit van 482 Wh (36 Volt - 13 Ah). De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur. De accu wordt in ongeveer 4 uur volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 75 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets biedt vier trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
De actieradius is volgens opgave van Pegasus maximaal 175 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 482 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 88 km voor deze Pegasus Tecaro Evo Nu-E Belt. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Wanneer je niet fiets en deze loophulp activeert zal de fiets langzaam in beweging komen. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.