Testrapport Pegasus Premio Evo Nu-E Belt

Pegasus maakt dit model uit 2018 niet meer. Wellicht tref je deze nog aan in de fietsenwinkel.

Pegasus Premio Evo Nu-E Belt
De Premio Evo Nu-E Belt van Pegasus - actieradius 175 km, traploos aantal versnellingen

Deze fiets heeft een halfopen kettingkast en beschikt over een traploze versnelling waarmee je altijd met de ideale trapfrequentie kan fietsen. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 2,8 kg, bedraagt 25 kg. In de brochure van Pegasus wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 3699 euro. Pegasus heeft de Premio Evo Nu-E Belt in 2018 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel de voor- als achterrem is een hydraulische velgrem.

Bij de Premio Evo Nu-E Belt heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 482 Wh (36 Volt - 13 Ah). De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 75 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets biedt vier trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

De folder van Pegasus vermeldt een actieradius tot 175 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 482 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Pegasus Premio Evo Nu-E Belt van 88 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Premio Evo Nu-E Belt

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;