Testrapport Pegasus Premio E10 Sport

Dit uit 2018 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Pegasus Premio E10 Sport
De Premio E10 Sport van Pegasus - actieradius 175 km, tien versnellingen

Wanneer je houdt van lekkere toertochten te maken dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over tien versnellingen en een halfopen kettingkast. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 2.6 kg, bedraagt 27 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Pegasus aangeeft is 2999 euro. De Premio E10 Sport wordt sinds 2018 door Pegasus gemaakt. De voorvork van deze fiets is verend uitgevoerd, het zadel moet echter zonder doen. Zowel de voor- als achterrem is een schijfrem.

Bij de Premio E10 Sport heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. Een volledig ontladen accu wordt in ongeveer 3 uur weer volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 75 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets biedt vier trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De actieradius is volgens opgave van Pegasus maximaal 175 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 396 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 72 km voor deze Pegasus Premio E10 Sport. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­