Testrapport Pegasus Opero Evo 10

Deze elektrische fiets wordt door Pegasus al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Pegasus Opero Evo 10
De Opero Evo 10 van Pegasus - actieradius km, tien versnellingen

Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstandsritten. Hij beschikt over een halfopen kettingkast waardoor je regelmatig aandacht moet schenken aan de ketting. De Opero Evo 10 heeft tien versnellingen. De Opero Evo 10 weegt, inclusief de accu van 4 kg, totaal 28.7 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Pegasus aangeeft is 3399 euro. In 2018 heeft Pegasus de Opero Evo 10 geïntroduceerd. Op de voorvork bevindt zich een vering maar het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Zowel de voor- als achterrem is een schijfrem.

Pegasus heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Opero Evo 10 heeft een accu van 749 Wh (36 Volt - 20 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 7 uur.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de drie trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Pegasus geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 749 Wh lijkt een actieradius van 136 kilometer een realistische waarde.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­