Testrapport Pegasus E-Tour N7

Deze elektrische fiets wordt door Pegasus al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Pegasus E-Tour N7
De E-Tour N7 van Pegasus - actieradius 70 km, zeven versnellingen

Vanwege zijn gesloten kettingkast en stevige bouw maar anderzijds door zijn zeven versnellingen combineert deze fiets de eigenschappen van een stadsfiets met die van een hybride fiets. Ideaal dus voor de dagelijkse stadsritjes maar zonder meer geschikt voor fietstochten in je vrije tijd. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 25 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.5 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 1399 euro. Pegasus introduceerde in 2017 deze E-Tour N7. Voor de remmen is zowel voor als achter een rollerbrake rem toegepast.

Pegasus heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 3 uur.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. De motor bezit een koppel van 25 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets kent vijf trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Pegasus geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 70 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­