Testrapport Pegasus Premio Nu-E
Dit model uit 2012 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Deze fiets heeft een halfopen kettingkast. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 28.2 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.8 kg. Op de website van Pegasus vonden wij een adviesprijs van 2699 euro. Pegasus introduceerde in 2012 deze Premio Nu-E. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Zowel voor als achter zit een hydraulische velgrem.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Pegasus |
Model | Premio Nu-E |
Gewicht | 28.2 kg |
Accucapaciteit | 396 Wh |
Versnellingen | |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | hydraulische velgrem |
Achterrem | hydraulische velgrem |
De Premio Nu-E is voorzien van een accu met 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. In ongeveer 2 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De fiets kent vier trapondersteuningsstanden.
Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Pegasus een actieradius van 190 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 396 Wh, is een gemiddelde actieradius van 72 km meer realistisch voor deze Pegasus Premio Nu-E. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.
Opmerkingen
Magura HS-11 hydraulische velgremmenVerder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.