Testrapport Multicycle Xelo-EF
Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.
Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstandsritten. Hij beschikt over een halfopen kettingkast waardoor je regelmatig aandacht moet schenken aan de ketting. De Xelo-EF heeft elf versnellingen. De Xelo-EF weegt, inclusief de accu van 3.4 kg, totaal 21.8 kg. In de brochure van Multicycle wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 3099 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2017 door Multicycle gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Voor de remmen is zowel voor als achter een schijfrem toegepast.
Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Multicycle |
Model | Xelo-EF |
Gewicht | 21.8 kg |
Accucapaciteit | 480 Wh |
Versnellingen | elf |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accu heeft een capaciteit van 480 Wh (36 Volt - 13 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.
Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 3 uur.
De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. De motor bezit een koppel van 20 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets biedt vijftien trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.
Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.
De actieradius is volgens opgave van Multicycle maximaal 150 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 480 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 87 km voor deze Multicycle Xelo-EF. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Wanneer je niet fiets en deze loophulp activeert zal de fiets langzaam in beweging komen. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.