Testrapport Lintech Linbike Classic E

Dit model uit 2009 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Lintech Linbike Classic E
De Linbike Classic E van Lintech, drie versnellingen

Met zijn drie versnellingen leent deze elektrische fiets zich vooral voor de grotere toertochten. De halfopen kettingkast vereist wel enige aandacht van de berijder doordat deze af en toe schoongemaakt en gesmeerd moet worden. Deze elektrische fiets weegt samen met de accu 29 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 22 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 25,3 kilogram. De gesuggereerde verkoopprijs die Lintech aangeeft is 1995 euro. Lintech introduceerde in 2009 deze Linbike Classic E. De fiets heeft een verende voorvork, het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Zowel voor als achter zit een velgrem.

De accu is van het type Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh). Dat is een wat traditionele accusoort die steeds minder gebruikt wordt. Het voordeel van de accu is dat hij relatief goedkoop is. Maar het nadeel is dat accu vrij groot is (dus minder capaciteit biedt als bijvoorbeeld een Li-ion of LiPo accu met dezelfde afmetingen). Ook is de te verwachte levensduur minder lang dan de Li-ion en LiPo accu's. Ook kent de Ni-Mh accu een grote zelfontlading. Dit houdt in dat de accu vanzelf langzaam leegloopt ook al gebruik je hem niet. Iedere accu kent zelfontlading, maar bij de Ni-Mh accu is dit aanzienlijk en opvallend. Denk aan 1 a 2% verlies per dag. Heb je de elektrische fiets voor een week niet gebruikt dan ben je zo'n 10% van de acculading kwijt.

De accu heeft een capaciteit van 324.0 Wh. De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. De fiets biedt trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Linbike Classic E

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;