Testrapport Lintech Diamond E

Lintech Diamond E
De Diamond E van Lintech, zeven versnellingen

Doordat deze fiets beschikt over zeven versnellingen stijgt deze fiets uit boven segment van stadsfietsen en is het goed mogelijk om leuke fietstochten te maken. Hierbij biedt deze fiets het gemak van een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud aan de ketting minimaal is. Een ideale fiets voor degene die de fiets dagelijks gebruikt maar ook in de vrije tijd van lekkere fietstochtjes houdt. De Diamond E weegt 33 kg inclusief het gewicht van de accu. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 20,6 kilogram. Op de website van Lintech vonden wij een adviesprijs van 5289 euro. Lintech heeft de Diamond E in 2022 geïntroduceerd. Zowel de voorvork als de zadelpen is niet geveerd. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De Diamond E heeft een accu van 374 Wh (36 Volt - 10 Ah). De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit negen trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Lintech geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 374 Wh lijkt een actieradius van 68 kilometer een realistische waarde.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­