Testrapport Lintech Linbike Classic E
Dit model uit 2009 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Met zijn drie versnellingen leent deze elektrische fiets zich vooral voor de grotere toertochten. De halfopen kettingkast vereist wel enige aandacht van de berijder doordat deze af en toe schoongemaakt en gesmeerd moet worden. Deze fiets weegt, samen met de accu van kg, totaal 29 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Lintech aangeeft is 1995 euro. Lintech introduceerde in 2009 deze Linbike Classic E. De fiets heeft een verende voorvork, het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Zowel voor als achter zit een velgrem.
De accu is van het type Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh). Dat is een wat traditionele accusoort die steeds minder gebruikt wordt. Het voordeel van de accu is dat hij relatief goedkoop is. Maar het nadeel is dat accu vrij groot is (dus minder capaciteit biedt als bijvoorbeeld een Li-ion of LiPo accu met dezelfde afmetingen). Ook is de te verwachte levensduur minder lang dan de Li-ion en LiPo accu's. Ook kent de Ni-Mh accu een grote zelfontlading. Dit houdt in dat de accu vanzelf langzaam leegloopt ook al gebruik je hem niet. Iedere accu kent zelfontlading, maar bij de Ni-Mh accu is dit aanzienlijk en opvallend. Denk aan 1 a 2% verlies per dag. Heb je de elektrische fiets voor een week niet gebruikt dan ben je zo'n 10% van de acculading kwijt.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Lintech |
Model | Linbike Classic E |
Gewicht | 29 kg |
Accucapaciteit | 324 Wh |
Versnellingen | drie |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | velgrem |
Achterrem | velgrem |
De accu heeft een capaciteit van 324 Wh. De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.
Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt.
Lintech geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 324 Wh lijkt een actieradius van 59 kilometer een realistische waarde.
Opmerkingen
Optioneel terugtraprem.Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.