Testrapport Koga E-Tour 2015

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Koga E-Tour 2015
De E-Tour 2015 van Koga - actieradius 95 km, tien versnellingen

Koga heeft met de E-Tour 2015 een gedurfd ontwerp neergezet. Het ontwerp is stoer en hoekig en heeft een minimalistische uitstraling. Fraai is de in de voorbuis verborgen accu die eenvoudig met een fietssleutel uitneembaar is. Dat is vooral handig bij het meenemen van de fiets op een fietsendrager. Maar zo'n verwijderbare accu is ook heel prettig in de winter.

Koga heeft de E-Tour in 2015 geïntroduceerd en aan deze ebike heeft men een prijskaartje gehangen met een adviesprijs van 3127 euro. Deze elektrische fiets is het meest geschikt voor de recreatieve fietser die lekker lange tourtochten wil maken. De standaard geleverde accu heeft een capaciteit van 317 Wh. Die is goed voor een actieradius zo'n 60 km. Met een bij betaling kan je ook accu's kiezen met een capaciteit van 418 en 490 Wh. Met die laatste zijn afstanden te overbruggen van zo'n 100 km.

De E-Tour 2015 heeft een Shimano Deore derailleur versnelling met tien versnellingen. Door de keuze van een derailleur volgt automatisch dat dat gebruik wordt gemaakt van een half open kettingkast.

De elektromotor is van het type XHP2 ion technologie en bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor levert een flink koppel van 40 Nm waardoor je in de zwaarste omstandigheden voldoende trapondersteuning krijgt. Door de plaatsing van de motor in het achterwiel schuift het zwaartepunt wel wat naar achter. De elektrische fiets zal daardoor tijdens het tillen aan de achterzijde wat zwaarder aanvoelen. Door de plaatsing van de accu in het voorframe wordt dit weer wat gecompenseerd.

Een elektromotor in het achterwiel geeft wel een heel natuurlijk gevoel dat je geduwd wordt in plaats van getrokken zoals dit het geval is bij de plaatsing van een motor in het voorwiel.

Door de gebruikte ION technologie bezit deze ebike een trapkrachtsensor die je een heel natuurlijke trapondersteuning geeft.

De E-Tour 2015 is comfortabel tijdens het rijden doordat in de voorvork zich een schokdemper bevindt alsook in de zadelpen.

De trapondersteuning is met de duim te bedienen zonder dat de handen van het stuur gehaald hoeven te worden. De trapondersteuning is in vijf verschillende niveaus in te stellen.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar we vinden het voorwiel niet bij het achterwiel horen. Het lijkt net of het verkeerde wiel is gemonteerd. Dit komt door de uitstraling van de spaken. Doordat in het achterwiel de elektromotor zit moeten de spaken de grote krachten goed kunnen overbrengen en kunnen opvangen. Daardoor is gekozen voor een grote hoek tussen de naaf en de spaken. Op zich best sportief, maar het voorwiel heeft een traditionele uitstraling met de spaken die vrijwel loodrecht op de naaf staan. Wij hadden het mooier gevonden als de "spaak uitstraling" van het voor- en achterwiel gelijk is.

De voorvork is geveerd uitgevoerd met een monoshock vering. Het zadel is ook verend uitgevoerd met een verende zadelpen. Het stuur is alleen maar met gereedschap verstelbaar.

Standaard is deze Koga voorzien van walk assist en powerboost functie. Wanneer je naast je fiets loopt en je op een klein knopje drukt gaat de fiets langzaam reiden. Heel handig als je de fiets in een fietsgoot naast een trap omhoog moet duwen. De boostfunctie kan je gebruiken als je even maximale trapondersteuning wilt hebben bijvoorbeeld bij een snelle inhaalactie of bij een bruggetje.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­