Testrapport Koga E-Deluxe 2014

Dit uit 2013 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Koga E-Deluxe 2014
De E-Deluxe 2014 van Koga - actieradius 95 km, dertig versnellingen

Wanneer je houdt van lekkere toertochten dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over dertig versnellingen en een halfopen kettingkast. Hierdoor moet je wel af en toe wat onderhoud verrichten aan de ketting. Het gewicht van de fiets is 25.7 kg, dat is inclusief kg van de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Koga aangeeft is 3129 euro. De E-Deluxe 2014 wordt sinds 2013 door Koga gemaakt. De voorvork van deze fiets is verend uitgevoerd, het zadel moet echter zonder doen. Koga heeft gekozen voor een hydraulische velgrem zowel voor als achter.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De E-Deluxe 2014 is voorzien van een accu met 317 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. In ongeveer 4 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De motor bezit een koppel van 40 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Koga een actieradius van 95 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 317 Wh, is een gemiddelde actieradius van 58 km meer realistisch voor deze Koga E-Deluxe 2014. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Magura HS-11 hydraulishe velgremmen, accu wordt geladen bij afdaling

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­