Testrapport Koga E-Deluxe

Deze elektrische fiets wordt door Koga al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Koga E-Deluxe
De E-Deluxe van Koga - actieradius 143 km, zevenentwintig versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met zevenentwintig versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. De fiets weegt 26 kg waarvan 3.5 kg voor rekening komt van de accu. Op de website van Koga vonden wij een adviesprijs van 3299 euro. Koga heeft de E-Deluxe in 2012 geïntroduceerd. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Een hydraulische velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Koga heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De E-Deluxe heeft een accu van 504 Wh (36 Volt - 14 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 5 uur in beslag.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor heeft een koppel van 33 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Koga geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 143 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 504 Wh is voor deze Koga E-Deluxe een actieradius van 92 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Magura HS-11 hydraulishe velgremmen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­