Testrapport Koga E-Tour

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Koga E-Tour
De E-Tour van Koga - actieradius 82 km, eenentwintig versnellingen

Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstandsritten. Hij beschikt over een halfopen kettingkast waardoor je regelmatig aandacht moet schenken aan de ketting. De E-Tour heeft eenentwintig versnellingen. De fiets weegt 25.7 kg waarvan kg voor rekening komt van de accu. Op de website van Koga vonden wij een adviesprijs van 3299 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2011 door Koga gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Achter bevindt zich een trommelrem, voor heeft deze fiets een rollerbrake rem.

Bij de E-Tour heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 240 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur. De accu wordt in ongeveer 5 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor beschikt over een koppel van 28 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

De actieradius is volgens opgave van Koga maximaal 82 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 240 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 44 km voor deze Koga E-Tour. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­