Testrapport Koga E-Special

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Koga E-Special
De E-Special van Koga - actieradius 83 km, zevenentwintig versnellingen

Met zijn zevenentwintig versnellingen leent deze elektrische fiets zich vooral voor de grotere toertochten. De halfopen kettingkast vereist wel enige aandacht van de berijder doordat deze af en toe schoongemaakt en gesmeerd moet worden. Het gewicht van de fiets is 27.3 kg, dat is inclusief kg van de accu. De adviesprijs voor deze fiets is 3499 euro. De E-Special wordt sinds 2011 door Koga gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Koga heeft gekozen voor een hydraulische velgrem zowel voor als achter.

De accu is van het type Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh). Dat is een wat traditionele accusoort die steeds minder gebruikt wordt. Het voordeel van de accu is dat hij relatief goedkoop is. Maar het nadeel is dat accu vrij groot is (dus minder capaciteit biedt als bijvoorbeeld een Li-ion of LiPo accu met dezelfde afmetingen). Ook is de te verwachte levensduur minder lang dan de Li-ion en LiPo accu's. Ook kent de Ni-Mh accu een grote zelfontlading. Dit houdt in dat de accu vanzelf langzaam leegloopt ook al gebruik je hem niet. Iedere accu kent zelfontlading, maar bij de Ni-Mh accu is dit aanzienlijk en opvallend. Denk aan 1 a 2% verlies per dag. Heb je de elektrische fiets voor een week niet gebruikt dan ben je zo'n 10% van de acculading kwijt.

De E-Special is voorzien van een accu met 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. De accu wordt in ongeveer 3 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor heeft een koppel van 40 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets kent drie trapondersteuningsstanden.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Koga een actieradius van 83 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 264 Wh, is een gemiddelde actieradius van 48 km meer realistisch voor deze Koga E-Special. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­