Testrapport Kalkhoff Entice 5.B Advance+

Kalkhoff Entice 5.B Advance+
De Entice 5.B Advance+ van Kalkhoff - actieradius 150 km, twaalf versnellingen

Deze fiets beschikt over een open kettingkast met twaalf versnellingen en is daarmee vooral geschikt voor lange fietstochten. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 3.5 kg, bedraagt 26 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 3999 euro. Kalkhoff introduceerde in 2021 deze Entice 5.B Advance+. De fiets is uitgevoerd met een verende voorvork, de zadelpen daarentegen is niet geveerd. Voor de remmen is zowel voor als achter een schijfrem toegepast.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 625 Wh (36 Volt - 17 Ah). De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 85 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Met de vier trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De folder van Kalkhoff vermeldt een actieradius tot 150 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 625 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Kalkhoff Entice 5.B Advance+ van 114 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie.

nieuws

home­ >testrapport Entice 5.B Advance+

Cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. De advertenties die u mogelijk te zien krijgt zijn "niet gepersonaliseerde advertenties van Google". Wij plaatsten twee functionele cookies: hoe vaak u deze melding getoond heeft gekregen en of u deze cookieverklaring heeft geaccepteerd. Er worden dus geen persoonsgebonden cookies geplaatst en daarom hoeven we u, in het kader van de AVG, geen toestemming te vragen alleen maar te informeren.

dat begrijp ik