Testrapport Kalkhoff Agattu 3.B Season
Dit model uit 2020 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stadsfiets en de hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over zeven versnellingen en een halfopen kettingkast. Dat laatste vereist wel wat aandacht in de vorm van wat onderhoud. In de brochure van Kalkhoff wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2499 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2020 door Kalkhoff gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Voor de remmen is zowel voor als achter een hydraulische velgrem toegepast.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Kalkhoff |
Model | Agattu 3.B Season |
Accucapaciteit | 400 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | hydraulische velgrem |
Achterrem | hydraulische velgrem |
De accucapaciteit bedraagt 400 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 40 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. De fiets kent vier trapondersteuningsstanden.
De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.
De folder van Kalkhoff vermeldt een actieradius tot 120 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 400 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Kalkhoff Agattu 3.B Season van 73 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.