Testrapport Kalkhoff Agattu 3.B Advance
Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.
Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast wat dus enig onderhoud vergt. Met acht versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. De adviesprijs voor deze fiets is 2899 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2020 door Kalkhoff gemaakt. De fiets is uitgevoerd met een verende voorvork, de zadelpen daarentegen is niet geveerd. Voor de remmen is zowel voor als achter een schijfrem toegepast.
Bij de Agattu 3.B Advance heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Kalkhoff |
Model | Agattu 3.B Advance |
Accucapaciteit | 500 Wh |
Versnellingen | acht |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accucapaciteit bedraagt 500 Wh (36 Volt - 13 Ah). Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 50 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vier trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Kalkhoff een actieradius van 140 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 500 Wh, is een gemiddelde actieradius van 91 km meer realistisch voor deze Kalkhoff Agattu 3.B Advance. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.