Testrapport Kalkhoff Agattu 1.S XXL

Kalkhoff Agattu 1.S XXL
De Agattu 1.S XXL van Kalkhoff - actieradius 230 km, acht versnellingen

Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stadsfiets en de hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over acht versnellingen en een halfopen kettingkast. Dat laatste vereist wel wat aandacht in de vorm van wat onderhoud. Wanneer we de fiets inclusief accu op de weegschaal zetten meten we 27 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 20 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 22,2 kilogram. De gesuggereerde verkoopprijs die Kalkhoff aangeeft is 2899 euro. Kalkhoff introduceerde in 2020 deze Agattu 1.S XXL. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Voor de remmen is zowel voor als achter een hydraulische velgrem toegepast.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De Agattu 1.S XXL heeft een accu van 621 Wh. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 50 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit drie trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Kalkhoff geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 230 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 621 Wh is voor deze Kalkhoff Agattu 1.S XXL een actieradius van 113 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie.

nieuws

home­ >testrapport Agattu 1.S XXL

Cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. De advertenties die u mogelijk te zien krijgt zijn "niet gepersonaliseerde advertenties van Google". Wij plaatsten twee functionele cookies: hoe vaak u deze melding getoond heeft gekregen en of u deze cookieverklaring heeft geaccepteerd. Er worden dus geen persoonsgebonden cookies geplaatst en daarom hoeven we u, in het kader van de AVG, geen toestemming te vragen alleen maar te informeren.

dat begrijp ik