Test review Gocycle GX elektrische vouwfiets

model gx, ingeklapt

De Gocycle GX is een interessant buitenbeentje in de wereld van vouwbare ebikes. De ontwerper, Richard Thorpe die vroeger in het ontwerpteam van McLaren Cars rondliep, is voor zichzelf begonnen en heeft met Gocycle zijn pijlen gericht op vouwbare ebikes en richt zich op de WWV fietser (woon-werk-verkeer).

Bij dit ontwerp valt als eerste het ontwerp en uitstaling op. Heel glad, functioneel, geen franje maar heel strak en mooi.

Waneer je goed naar de fiets kijkt valt het je op dat de wielen niet in een traditionele vork zijn opgehangen maar met één bevestigingspunt zoals je dat ook tegenwoordig ziet bij motorfietswielen.

model gx, met wit en rood gespoten lak

Verwijderbare wielen

Wat je niet ziet is dat de wielen met een handomdraai te verwijderen zijn, Gocycle gebruikt de temp pit-stop wielen. Rond de naaf van de wielen zitten drie hendels die je naar buiten kan draaien waardoor het wiel verwijderbaar is. Normaal gesproken is de vouwfiets in gevouwen vorm al flink klein, maar wanneer je de fiets wil meenemen in de auto, bus of vliegtuig dan is het totale formaat nog kleiner geworden doordat je de wielen af kan nemen.

model gx, getoond met verwijderde wielen

Niet één maar twee elektromotoren

Tot op heden had een ebike één elektromotor. Die zat in het voor- of achterwiel of bij de trapas. Niet bij de Gocycle GX, daar zit zowel in het voor- als achterwiel een elektromotor. Die hebben samen een vermogen van 500 Watt maar zijn in Europa beperkt tot 250 Watt. Dit gaat met een softwarematige instelling. De ebike vraagt je in welk land je fietst en stemt daarop het vermogen en maximale snelheid op af (25 km/u).

Accu

De accu zit verborgen in de onderbuis, de buis of beter gezegd, het framegedeelte wat loopt van de trappers naar de stuurbuis. Wanneer je de fiets opvouwt kan je eventueel de accu verwijderen die dan uit de voorbuis glijdt. De accu is dus totaal aan het zicht onttrokken, je moet weten dat het een ebike is, anders lijkt het net een normale vouwfiets.

De accu heeft een spanning van 22 Volt, dat is wel wat laag en zorgt voor grote stromen en daar zijn we niet zo'n voorstander van. De doorsnee ebike heeft op het moment van schrijven een 36 Volt accu en er komen steeds meer ebikes op de markt die 43 Volt hebben waardoor de kabels dunner kunnen worden of de verliezen lager zijn.

De accu heeft 13.7 Ah en dat resulteert dus in een accucapaciteit van circa 300 Wattuur. De fabrikant geeft aan dat je daarmee zo'n 65 kilometer kan overbruggen.

detail van de accu in het frame

Besturing en display

Het instellen van de ebike verloopt via je smartphone vie bluetooth. De smartphone kan je met stevige bijgeleverde elatieken op het (gedeeltelijk platte) stuur bevestigen, maar dat is niet noodzakelijk.

Nadat je een keuze hebt gemaakt voor een van de drie ondersteuningstanden kan je de smartphone uitzetten of in je zak steken. De ebike werkt geheel dan autonoom, maar je krijgt geen terugkoppeling over de snelheid, afgelegde weg en dergelijke. Die gegevens worden alleen maar via een app op je smartphone getoond. Het enige wat je zit is de acculading die met vijf ledjes in je stuur wordt weergegeven.

Je smartphone en een app klinkt erg modern maar wij hebben het daar totaal niet op. Onze ervaring is dat binnen een beperkt aantal jaren de fabrikant geen ondersteuning meer levert voor nieuwe versies van telefoons en tja, wat dan?

Vouwen

De fiets vouwt zich op vlak voor de trapas. De wielen vallen dan pal op elkaar. Het stuur is neerklapbaar of zelfs helemaal te verwijderen. Het zadel met zadelbuis is te verwijderen en wordt, tussen een speciaal stuk rubber, van boven tussen het frame gestoken en onder het zadel zit een uitklapbare bevestigingspunt die precies weer in de gevouwen zitbuis past en zo goed vast zit. Wanneer je het zadel en zitbuis niet demonteert kan je deze gebruiken om de vouwfiets voor te duwen als je hem ingeklapt hebt.

Remmen

Aan het voor- en achterwiel is een hydraulische schijfrem gemonteerd en deze hebben een hoge remkracht en directe sturing.

Versnellingen, vering, standaard en kettingkast

De GX heeft een Shimano Nexus 3 naafversnelling, dat is meer dan voldoende voor korte ritjes. De voorzijde van de fiets is niet geveerd, de achterzijd heeft wel een vering. De vouwfiets is voorzien van een stabiele dubbele fietsstandaard die zich bij de trapas bevindt en naar voren opklapt. De kettingkast is hermetisch gesloten dat levert dus geen onderhoud op aan de ketting.

Overig

De motoren maken een licht zoemend geluid, het is wel duidelijk hoorbaar, maar och, een brommer of auto maakt ook geluid. Standaard wordt bij de GX een accu lader geleverd van 2 Ampère. Daarmee wordt een totaal lege accu in zeven uur volgeladen. Als dat te langzaam is, of je hem even tussendoor snel wil volladen kan je als optie een 4 Ampère lader kopen. Dan gaat het laden twee keer zo snel. De fiets heeft geen verlichting.

Al met al heeft Gocycle met dit model GX een zeer vooruitstrevende vouwbare ebike gemaakt, we zijn benieuwd of er in de toekomst nog meer van deze mooie fietsen uitkomen.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport GX

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;