Testrapport Giant AnyTour X E+ 2
Deze fiets heeft een halfopen kettingkast en omdat er geen ketting is toegepast maar een riem zal dit niet snel leiden tot vlekken in de kleding. De adviesprijs voor deze fiets is 4399 euro. Giant introduceerde in 2024 deze AnyTour X E+ 2. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Voor de remmen is zowel voor als achter een schijfrem toegepast.
Bij de AnyTour X E+ 2 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Giant |
Model | AnyTour X E+ 2 |
Accucapaciteit | 625 Wh |
Versnellingen | vijf |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accucapaciteit bedraagt 625 Wh. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 75 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Giant een actieradius van 180 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 625 Wh, is een gemiddelde actieradius van 114 km meer realistisch voor deze Giant AnyTour X E+ 2. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Wanneer je niet fiets en deze loophulp activeert zal de fiets langzaam in beweging komen. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.