Testrapport Giant Dailytour E+ 3 D Dash
![Giant Dailytour E+ 3 D Dash](/fab/giant/2022/dailytour-e-plus-3-d-dash-@W400.webp)
Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstanden. Hij beschikt over een halfopen kettingkast en heeft negen versnellingen. De gesuggereerde verkoopprijs die Giant aangeeft is 2999 euro. In 2022 heeft Giant de Dailytour E+ 3 D Dash geïntroduceerd. Op de voorvork bevindt zich een vering maar het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Zowel de voor- als achterrem is een schijfrem.
Bij de Dailytour E+ 3 D Dash heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Giant |
Model | Dailytour E+ 3 D Dash |
Accucapaciteit | 500 Wh |
Versnellingen | negen |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accucapaciteit bedraagt 500 Wh. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.
Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. In ongeveer 4 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 70 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets kent vijf trapondersteuningsstanden.
Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.
Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 500 Wh lijkt een actieradius van 91 kilometer een realistische waarde.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.