Testrapport Giant Ease-E+ 0 GTS/LDS

Deze elektrische fiets wordt door Giant al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Giant Ease-E+ 0 GTS/LDS
De Ease-E+ 0 GTS/LDS van Giant, acht versnellingen

Vanwege zijn gesloten kettingkast en stevige bouw maar anderzijds door zijn acht versnellingen combineert deze fiets de eigenschappen van een stadsfiets met die van een hybride fiets. Ideaal dus voor de dagelijkse stadsritjes maar zonder meer geschikt voor fietstochten in je vrije tijd. De fiets heeft een adviesprijs van 1899 euro. De Ease-E+ 0 GTS/LDS wordt sinds 2021 door Giant gemaakt. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. Een hydraulische velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De Ease-E+ 0 GTS/LDS is voorzien van een accu met 300 Wh. Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. De elektromotor heeft een koppel van 20 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 300 Wh lijkt een actieradius van 55 kilometer een realistische waarde.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­