Testrapport Giant Prime E+ SL GTS/LDS

Giant Prime E+ SL GTS/LDS
De Prime E+ SL GTS/LDS van Giant - actieradius km, acht versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met acht versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 3,7 kg, bedraagt 24,6 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2999 euro. Giant heeft de Prime E+ SL GTS/LDS in 2020 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende zadelpen, de voorvork is niet geveerd. Zowel de voor- als achterrem is een schijfrem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De Prime E+ SL GTS/LDS is voorzien van een accu met 317 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 60 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 317 Wh lijkt een actieradius van 58 kilometer een realistische waarde.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Prime E+ SL GTS/LDS

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;