Testrapport Giant Prime E+ 1 limited edition GTS/LDS

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Giant Prime E+ 1 limited edition GTS/LDS
De Prime E+ 1 limited edition GTS/LDS van Giant - actieradius km, acht versnellingen

Wanneer je houdt van lekkere toertochten te maken dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over acht versnellingen en een halfopen kettingkast. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 26.8 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 4.3 kg. Op de website van Giant vonden wij een adviesprijs van 2699 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2020 door Giant gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Giant heeft gekozen voor een schijfrem zowel voor als achter.

Giant heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 497 Wh (36 Volt - 13 Ah). De accu is geplaatst boven het achterwiel. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 3 uur.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 60 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.

Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 497 Wh lijkt een actieradius van 90 kilometer een realistische waarde.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­