Testrapport Giant Fastroad E+ Ex pro

Dit model uit 2020 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Giant Fastroad E+ Ex pro
De Fastroad E+ Ex pro van Giant - actieradius km, tien versnellingen

Met een open kettingkast en tien versnellingen is deze elektrische fiets vooral voor diegene die lekkere toertochten wil maken. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 3.9 kg, bedraagt 26.1 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 3599 euro. In 2020 heeft Giant de Fastroad E+ Ex pro geïntroduceerd. De voorvork en zadelpen zijn vast uitgevoerd. Zowel voor als achter zit een schijfrem.

Giant heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 373 Wh (36 Volt - 10 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. De accu wordt in ongeveer 2 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 373 Wh lijkt een actieradius van 68 kilometer een realistische waarde.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­