Testrapport Giant Explore E+ 2 GTS/STA
Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.
Met een open kettingkast en negen versnellingen is deze elektrische fiets vooral voor diegene die lekkere toertochten wil maken. De fiets weegt totaal 25.8 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat 4.3 kg. In de brochure van Giant wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2799 euro. In 2020 heeft Giant de Explore E+ 2 GTS/STA geïntroduceerd. De fiets is uitgevoerd met een verende voorvork, de zadelpen daarentegen is niet geveerd. Zowel voor als achter zit een schijfrem.
Bij de Explore E+ 2 GTS/STA heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Giant |
Model | Explore E+ 2 GTS/STA |
Gewicht | 25.8 kg |
Accucapaciteit | 497 Wh |
Versnellingen | negen |
Kettingkast | open |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accu heeft een capaciteit van 497 Wh (36 Volt - 13 Ah). Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. In ongeveer 5 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.
Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 497 Wh lijkt een actieradius van 90 kilometer een realistische waarde.
De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.