Testrapport Giant Explore E+ 1 Pro GTS/STA
Dit uit 2020 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.
Dit is een elektrische fiets met tien versnellingen en heeft een open kettingkast. De fiets weegt 23.6 kg waarvan 4.3 kg voor rekening komt van de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Giant aangeeft is 4099 euro. Giant introduceerde in 2020 deze Explore E+ 1 Pro GTS/STA. De voorvork van deze fiets is verend uitgevoerd, het zadel moet echter zonder doen. Zowel voor als achter zit een schijfrem.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Giant |
Model | Explore E+ 1 Pro GTS/STA |
Gewicht | 23.6 kg |
Accucapaciteit | 497 Wh |
Versnellingen | tien |
Kettingkast | open |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De Explore E+ 1 Pro GTS/STA is voorzien van een accu met 497 Wh (36 Volt - 13 Ah). Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 3 uur in beslag.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 497 Wh lijkt een actieradius van 90 kilometer een realistische waarde.
Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Wanneer je niet fiets en deze loophulp activeert zal de fiets langzaam in beweging komen. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.