Testrapport Giant Dailytour E+ 1 BD GTS/LDS

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Giant Dailytour E+ 1 BD GTS/LDS
De Dailytour E+ 1 BD GTS/LDS van Giant - actieradius km, acht versnellingen

Deze fiets heeft een halfopen kettingkast en omdat er geen ketting is toegepast maar een riem zal dit niet snel leiden tot vlekken in de kleding. Het gewicht van de fiets is 28.4 kg, dat is inclusief 4.3 kg van de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 3299 euro. In 2020 heeft Giant de Dailytour E+ 1 BD GTS/LDS geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel voor als achter zit een schijfrem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accucapaciteit bedraagt 497 Wh (36 Volt - 13 Ah). De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 3 uur.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 60 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. De fiets biedt vijf trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 497 Wh lijkt een actieradius van 90 kilometer een realistische waarde.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­