Testrapport Giant Triple X E+ 2 GTS/LDS

Dit model wordt niet meer gemaakt. Mogelijk zullen fietsenwinkels deze nog wel op voorraad hebben.

Giant Triple X E+ 2 GTS/LDS
De Triple X E+ 2 GTS/LDS van Giant - actieradius km, drie versnellingen

Deze fiets is vooral toepasbaar voor gebruik in de stad of de wat kortere afstanden, heeft een gesloten kettingkast en heeft drie versnellingen. De Triple X E+ 2 GTS/LDS weegt, inclusief de accu van 3.7 kg, totaal 26 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 1349 euro. In 2019 heeft Giant de Triple X E+ 2 GTS/LDS geïntroduceerd. De voorvork en zadelpen zijn vast uitgevoerd. Voor zit er een velgrem op, achter is een rollerbrake rem aanwezig.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De Triple X E+ 2 GTS/LDS heeft een accu van 317 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. In ongeveer 3 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.

De motor heeft een koppel van 30 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de drie trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 317 Wh lijkt een actieradius van 58 kilometer een realistische waarde.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­