Testrapport Giant Explore E+ 0 GTS/LTS

Dit model uit 2019 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Giant Explore E+ 0 GTS/LTS
De Explore E+ 0 GTS/LTS van Giant - actieradius km, tweeëntwintig versnellingen

Dit is een elektrische fiets met tweeëntwintig versnellingen en heeft een open kettingkast. De fiets heeft een accu met een gewicht van 4.3 kg, totaal weegt hij 23.6 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 3299 euro. In 2019 heeft Giant de Explore E+ 0 GTS/LTS geïntroduceerd. De voorvork van deze fiets is verend uitgevoerd, het zadel moet echter zonder doen. Giant heeft gekozen voor een schijfrem zowel voor als achter.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accu heeft een capaciteit van 497 Wh (36 Volt - 13 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. De accu wordt in ongeveer 3 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

Giant geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 497 Wh lijkt een actieradius van 90 kilometer een realistische waarde.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­