Testrapport Giant Entour E+ RB GTS/LDS
Dit model uit 2019 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Deze fiets bevindt zich in het segment tussen de stads- en hybride fiets. Zijn stevige bouw en gesloten kettingkast is een kenmerk van een stadsfiets maar met zijn zeven versnellingen is hij ook geschikt om wat grotere fietstochten te maken. Het gewicht van de fiets is 28.3 kg, dat is inclusief 3.7 kg van de accu. De adviesprijs voor deze fiets is 1999 euro. Giant introduceerde in 2019 deze Entour E+ RB GTS/LDS. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. Giant heeft gekozen voor een rollerbrake rem zowel voor als achter.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Giant |
Model | Entour E+ RB GTS/LDS |
Gewicht | 28.3 kg |
Accucapaciteit | 317 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | rollerbrake rem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accu heeft een capaciteit van 317 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 3 uur in beslag.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor bezit een koppel van 60 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
De folder van Giant vermeldt een actieradius tot 70 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 317 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Giant Entour E+ RB GTS/LDS van 58 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.