logo
logo medium

Testrapport Giant Prime E+ 1

Giant Prime E+ 1
De Prime E+ 1 van Giant - actieradius 120 km, acht versnellingen

Wanneer je houdt van lekkere toertochten te maken dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over acht versnellingen en een halfopen kettingkast. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 25 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.7 kg. Op de website van Giant vonden wij een adviesprijs van 2799 euro. In 2017 heeft Giant de Prime E+ 1 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Giant heeft gekozen voor een schijfrem in het voor- en achterwiel.

Giant heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Prime E+ 1 heeft een accu van 400 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu is geplaatst boven het achterwiel. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor bezit een koppel van 60 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de drie trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Giant een actieradius van 120 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 400 Wh, is een gemiddelde actieradius van 73 km meer realistisch voor deze Giant Prime E+ 1. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Prime E+ 1

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;