Testrapport Giant Full E+ 1
Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.
Deze fiets weegt, samen met de accu van 3.7 kg, totaal 23.8 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 4599 euro. In 2017 heeft Giant de Full E+ 1 geïntroduceerd. De fiets is uitgevoerd met een verende voorvork, de zadelpen daarentegen is niet geveerd. Voor de remmen is zowel voor als achter een schijfrem toegepast.
Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Giant |
Model | Full E+ 1 |
Gewicht | 23.8 kg |
Accucapaciteit | 497 Wh |
Versnellingen | tien |
Kettingkast | open |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De Full E+ 1 is voorzien van een accu met 497 Wh (36 Volt - 13 Ah). Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 4 uur.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. De fiets kent drie trapondersteuningsstanden.
Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.
De folder van Giant vermeldt een actieradius tot 120 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 497 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Giant Full E+ 1 van 90 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.