logo
logo medium

Testrapport Giant Entour E+ 1

Dit model wordt niet meer gemaakt. Mogelijk zullen fietsenwinkels deze nog wel op voorraad hebben.

Giant Entour E+ 1
De Entour E+ 1 van Giant - actieradius 70 km, zeven versnellingen

Vanwege zijn gesloten kettingkast en stevige bouw maar anderzijds door zijn zeven versnellingen combineert deze fiets de eigenschappen van een stadsfiets met die van een hybride fiets. Ideaal dus voor de dagelijkse stadsritjes maar zonder meer geschikt voor fietstochten in je vrije tijd. Op de website van Giant vonden wij een adviesprijs van 1999 euro. In 2017 heeft Giant de Entour E+ 1 geïntroduceerd. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accucapaciteit bedraagt 300 Wh (36 Volt - 8 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 60 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets kent drie trapondersteuningsstanden.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fiets maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

De folder van Giant vermeldt een actieradius tot 70 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 300 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Giant Entour E+ 1 van 55 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Entour E+ 1

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;