Testrapport Giant Prime E+ 3

Dit model is uit het assortiment van Giant, omdat dit nog niet zo lang geleden is zal je hem nog wel aantreffen bij fietsenwinkels.

Giant Prime E+ 3
De Prime E+ 3 van Giant - actieradius 120 km, zeven versnellingen

Deze fiets bevindt zich in het segment tussen de stads- en hybride fiets. Zijn stevige bouw en gesloten kettingkast is een kenmerk van een stadsfiets maar met zijn zeven versnellingen is hij ook geschikt om wat grotere fietstochten te maken. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 3.7 kg, bedraagt 27.9 kg. In de brochure van Giant wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2399 euro. Giant heeft de Prime E+ 3 in 2016 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Voor de remmen is zowel voor als achter een rollerbrake rem toegepast.

Bij de Prime E+ 3 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Prime E+ 3 heeft een accu van 317.0 Wh (36 Volt - 9 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 60 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de drie trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Giant een actieradius van 120 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 317.0 Wh, is een gemiddelde actieradius van 58 km meer realistisch voor deze Giant Prime E+ 3. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Prime E+ 3

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;