Testrapport Giant Prime E+ 1

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Giant Prime E+ 1
De Prime E+ 1 van Giant - actieradius 120 km, acht versnellingen
In dit testrapport beoordelen we de elektrische fiets Giant Prime E+ 1.

Giant zal trots zijn geweest toen de consumentenbond in 2014 deze Giant Prime E+ 1 als "beste uit de test" uitriep. Deze fiets is voorzien van een "Syncdrive" middenmotor van Yamaha. De middenmotor, is in 2014 helemaal doorgebroken. De motor is vlak bij de trapas geplaatst en het biedt een hele natuurlijke trapondersteuning, immers de motor zet net als jezelf kracht op de trapas / ketting.

De middenmotor heeft tevens een voordeel dat niet het voorwiel een stuk zwaarder wordt bij gebruik van een motor in het voorwiel of dat de elektrische fiets aan de achterzijde wel heel zwaar wordt bij gebruik van een elektromotor in het achterwiel. Want aan de achterzijde zit onder de bagagedrager reeds de accu die zo'n 3 kg weegt en daarmee de achterzijde van de fiets al zwaarder maakt dan een normale fiets. Deze Yamaha Syncdrive elektromotor geeft een enorme kracht van wel 60 Nm dus heuveltje op zal deze fiets fluitend doen. Deze fiets kent geen loopondersteuning die je helpt je fiets voor te bewegen wanneer je naast je fiets loopt.

Met uitzondering van de accu, bedieningspaneel / display en snelheidsensor is het gehele elektrische gedeelte in het "motorblok" verwerkt. Dit heeft het voordeel dat de fietsenfabrikant een goede fiets kan bouwen en de motorfabrikant, Yamaha in dit geval, het beste van de elektrische besturing in het motorblok kan stoppen. Zo komt het beste van de twee werelden samen. De Syncdrive elektromotor van Yamaha maakt wel een zacht maar wel hoorbaar hoog geluid. De meeste zullen zich hieraan niet storen maar een proefrit geeft hierin uitsluitsel. Let tijdens de testrit ook even op de stijfheid van het frame. Vele vinden dit frame iets te slap.

De Lithium-Ion accu is weggewerkt in de bagagedrager en heeft een capaciteit van 400 Wh (36 Volt - 11 Ah). Uiteraard is de accu verwijderbaar, dat is wel zo fijn wanneer je de fiets op een fietsendrager wil plaatsen. Maar een uitneembare accu is ook heel fijn om je accu op een andere plaats op te laden dan waar de fiets staat. Zo kan je onderweg, als je een acculader meeneemt, hem nog even wat bijladen bij een restaurantje. Maar het laden van de accu in de winter doe je beter in huis bij kamertemperatuur.

De acculader doet het rustig aan, hij laadt de accu dus niet heel snel op. Sommige zien dit als een nadeel maar wij vinden dat je daar eigenlijk heel blij mee moet zijn. Met een snelle acculader zal je accu minder lang meegaan dan met een acculader die het lekker rustig aan doet, daarnaast is zo'n kleine acculader ook nog eens lichter en is wel zo fijn onderweg.

De Giant Prime E+ 1 heeft een vrijwel gesloten kettingkast waardoor het onderhoud van de ketting vrijwel niet aan de order is ten opzichte van modellen met een open of halfopen kettingkast. De fiets is uitgevoerd met een onderhoudsarme naafversnelling Shimano Nexus 8 met acht versnellingen. De Prime E+ 1 weegt 25,5 kg inclusief accu, als je de accu verwijdert scheelt dat nog eens zo'n 3,1 kg. Daarmee is deze Prime E+ 1 best een licht fietsje. De adviesprijs van deze Giant elektrisch fiets is 2499 euro en daar krijg je een fiets voor met een verende voorvork en verende zadelpen. Voor de remmen heeft Giant gekozen voor rollerbrakes in voor- en achterwiel. Het stuur kan je zonder gereedschap instellen op de juiste hoogte en afstand tot het zadel.

De mate van trapondersteuning bepaal je zelf met een knopje aan het stuur. De trapondersteuning kan je instellen in drie standen plus een uit stand. Deze elektrische fiets is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor wat het fietsen de prettigste en meest natuurlijke ondersteuning geeft. De sensoren meten namelijk niet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Giant een actieradius van 120 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.. Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 400 Wh, is een gemiddelde actieradius van 73 km meer realistisch voor deze Giant Prime E+ 1. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­