Testrapport Giant Prime E+ 0

Deze elektrische fiets wordt door Giant al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Giant Prime E+ 0
De Prime E+ 0 van Giant - actieradius 120 km, versnellingen

Deze fiets heeft een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. Mede door zijn versnellingen is hij vooral voor gebruik van de wat kortere afstanden. De fiets weegt 25.4 kg waarvan 2.7 kg voor rekening komt van de accu. In de brochure van Giant wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 3299 euro. In 2014 heeft Giant de Prime E+ 0 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel voor als achter zit een schijfrem.

Bij de Prime E+ 0 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Prime E+ 0 heeft een accu van 400 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 4 uur in beslag.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 60 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de drie trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De folder van Giant vermeldt een actieradius tot 120 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 400 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Giant Prime E+ 0 van 73 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Magura MT2 hydraulishe schijfremmen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­