Testrapport Gazelle Impulse EM

Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Gazelle Impulse EM
De Impulse EM van Gazelle - actieradius 135 km, zeven versnellingen

Doordat deze fiets beschikt over zeven versnellingen stijgt deze fiets uit boven segment van stadsfietsen en is het goed mogelijk om leuke fietstochten te maken. Hierbij biedt deze fiets het gemak van een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud aan de ketting minimaal is. Een ideale fiets voor degene die de fiets dagelijks gebruikt maar ook in de vrije tijd van lekkere fietstochtjes houdt. De fiets weegt 26,5 kg waarvan 3 kg voor rekening komt van de accu. Op de website van Gazelle vonden wij een adviesprijs van 2249 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2013 door Gazelle gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Zowel voor als achter zit een rollerbrake rem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De Impulse EM heeft een accu van 396.0 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 48 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vier trapondersteuningsstanden.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

De actieradius is volgens opgave van Gazelle maximaal 135 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 396.0 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 72 km voor deze Gazelle Impulse EM. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Impulse EM

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;