Testrapport Gazelle Paris C7 HMB

Gazelle Paris C7 HMB
De Paris C7 HMB van Gazelle - actieradius 85 km, zeven versnellingen

Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn zeven versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoudt hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. Het gewicht van de fiets is 24,5 kg, dat is inclusief 2,5 kg van de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Gazelle aangeeft is 1999 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2020 door Gazelle gemaakt. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Een hydraulische velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De accu heeft een capaciteit van 295 Wh (36 Volt - 8 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 50 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets biedt vier trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Gazelle een actieradius van 85 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 295 Wh, is een gemiddelde actieradius van 54 km meer realistisch voor deze Gazelle Paris C7 HMB. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Paris C7 HMB

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;