logo
logo medium

Testrapport Gazelle CityZen T10 HMB

Gazelle CityZen T10 HMB
De CityZen T10 HMB van Gazelle, tien versnellingen

Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstanden. Hij beschikt over een halfopen kettingkast en heeft tien versnellingen. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 2.8 kg, bedraagt 24.8 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 3399 euro. Gazelle introduceerde in 2018 deze CityZen T10 HMB. Op de voorvork bevindt zich een vering maar het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Een schijfrem wordt gebruikt bij het voor- en achterwiel.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accu heeft een capaciteit van 483 Wh (36 Volt - 13 Ah). De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

Accu

Gazelle biedt op de meeste modellen de keuze uit vier accucapaciteiten. Standaard wordt een "brons" accu van 252 Wh geleverd die goed is voor zo'n 90 km, tegen bijbetaling wordt de bronzen accu omgewisseld voor het type zilver 324 Wh - 170 km, goud 396 Wh - 210 km of platina 504 Wh - 265 km. Actieradiuswaarden zoals vermeld in de folder van Gazelle. Het gewicht van deze fiets is met een bronzen accu van 2,5 kg. Dit gewicht neemt iets toe naarmate de capaciteit toeneemt. De platina accu is 900 gram zwaarder dan de bronzen versie. De vermelde laadtijd geld voor de bronzen accu, de gouden en platina accu hebben respectievelijk 7 en 9 nodig voor een volledig lading.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 60 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vier trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.



De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie kan op twee manieren toegepast worden. Tijdens het fietsen kan hij een extra zet in de rug geven, vooral prettig als je een steile heuvel of viaduct op moet. Wanneer je naast je fiets staat en je draait aan de "gashandel" zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. De bediening van deze functie zit op het binnenste gedeelte van het rechterhandvat.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport CityZen T10 HMB

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;