Testrapport Gazelle Puur NL+ C7 HFP

Dit uit 2017 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Gazelle Puur NL+ C7 HFP
De Puur NL+ C7 HFP van Gazelle - actieradius 65 km, zeven versnellingen

Vanwege zijn gesloten kettingkast en stevige bouw maar anderzijds door zijn zeven versnellingen combineert deze fiets de eigenschappen van een stadsfiets met die van een hybride fiets. Ideaal dus voor de dagelijkse stadsritjes maar zonder meer geschikt voor fietstochten in je vrije tijd. Het gewicht van de fiets is 29.8 kg, dat is inclusief 3.2 kg van de accu. Op de website van Gazelle vonden wij een adviesprijs van 1699 euro. Gazelle heeft de Puur NL+ C7 HFP in 2017 geïntroduceerd. Zowel de voorvork als de zadelpen is niet geveerd. Zowel de voor- als achterrem is een rollerbrake rem.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De Puur NL+ C7 HFP is voorzien van een accu met 238 Wh (36 Volt - 6 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. Een volledig ontladen accu wordt in ongeveer 4 uur weer volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. De elektromotor heeft een koppel van 30 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets kent drie trapondersteuningsstanden.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Gazelle een actieradius van 65 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 238 Wh, is een gemiddelde actieradius van 43 km meer realistisch voor deze Gazelle Puur NL+ C7 HFP. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­