Testrapport Gazelle Chamonix Xtra Innergy
Deze elektrische fiets wordt door Gazelle al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.
Dit is een stadsfiets met gesloten kettingkast, maar doordat hij voorzien is van acht versnellingen stelt hij de berijder in staat ook redelijk grote toertochtjes te maken. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 25.4 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.5 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Gazelle aangeeft is 2399 euro. Gazelle introduceerde in 2013 deze Chamonix Xtra Innergy. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Zowel voor als achter zit een rollerbrake rem.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Gazelle |
Model | Chamonix Xtra Innergy |
Gewicht | 25.4 kg |
Accucapaciteit | 252 Wh |
Versnellingen | acht |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | rollerbrake rem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accu heeft een capaciteit van 252 Wh (36 Volt - 7 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.
Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. Een volledig ontladen accu wordt in ongeveer 5 uur weer volledig geladen.
De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De motor bezit een koppel van 29 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. Met de drie trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
De folder van Gazelle vermeldt een actieradius tot 90 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 252 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Gazelle Chamonix Xtra Innergy van 46 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.