Testrapport Gazelle Chamonix Innergy
Deze elektrische fiets wordt door Gazelle al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.
Doordat deze fiets over een gesloten kettingkast beschikt zou je hem kunnen typeren als een stadsfiets. Maar door zijn zeven versnellingen heeft hij ook trekjes van een hybride fiets die gebruikt wordt om lekkere toertochtjes te maken. Deze fiets weegt, samen met de accu van 2.5 kg, totaal 26.5 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2049 euro. Gazelle heeft de Chamonix Innergy in 2009 geïntroduceerd. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel voor als achter zit een rollerbrake rem.
Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Gazelle |
Model | Chamonix Innergy |
Gewicht | 26.5 kg |
Accucapaciteit | 252 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | rollerbrake rem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accu heeft een capaciteit van 252 Wh. De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.
De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de twee trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
De fiets is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe langzaam of snel je trapt. Daarmee wordt bepaald hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Een rotatiesensor is een eenvoudige, betrouwbare, veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Gazelle een actieradius van 45 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.