logo
logo medium

Testrapport Flyer L6 deluxe

Flyer L6 deluxe
De L6 deluxe van Flyer - actieradius 150 km, negen versnellingen

Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stadsfiets en de hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over negen versnellingen en een halfopen kettingkast. Dat laatste vereist wel wat aandacht in de vorm van wat onderhoud. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 26.2 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.4 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2999 euro. De L6 deluxe wordt sinds 2009 door Flyer gemaakt. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Een rollerbrake rem wordt gebruikt bij het voor- en achterwiel.

Bij de L6 deluxe heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De L6 deluxe heeft een accu van 432 Wh (36 Volt - 12 Ah). Onder het zadel bevindt zich de accu wat een ideale positie is vanwege de gewichtsverdeling. De lengte van de fiets neemt hierdoor wel iets toe. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de drie trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Flyer een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 432 Wh, is een gemiddelde actieradius van 79 km meer realistisch voor deze Flyer L6 deluxe. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport L6 deluxe

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;