Testrapport Flyer Goroc1 4.30

Flyer Goroc1 4.30
De Goroc1 4.30 van Flyer, twaalf versnellingen

Dit is een elektrische fiets met twaalf versnellingen en heeft een open kettingkast. Het gewicht samen met de accu bedraagt 25 kg waarvan 3,5 kg voor de accu. Op de website van Flyer vonden wij een adviesprijs van 4699 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2021 door Flyer gemaakt. De voorvork van deze fiets is verend uitgevoerd, het zadel moet echter zonder doen. Een schijfrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accu heeft een capaciteit van 625 Wh (36 Volt - 16 Ah). De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 75 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Met de vier trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Flyer geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 625 Wh lijkt een actieradius van 114 kilometer een realistische waarde.

Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Goroc1 4.30

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;