Testrapport Flyer Gotour 6 5.10
Dit uit 2020 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.
Wanneer je houdt van lekkere toertochten dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over tien versnellingen en een halfopen kettingkast. Hierdoor moet je wel af en toe wat onderhoud verrichten aan de ketting. De gesuggereerde verkoopprijs die Flyer aangeeft is 3799 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2020 door Flyer gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Zowel voor als achter zit een schijfrem.
Bij de Gotour 6 5.10 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Flyer |
Model | Gotour 6 5.10 |
Accucapaciteit | 626 Wh |
Versnellingen | tien |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accu heeft een capaciteit van 626 Wh (36 Volt - 17 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.
Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor beschikt over een koppel van 65 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vier trapondersteuningsstanden.
De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.
Flyer geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 626 Wh lijkt een actieradius van 114 kilometer een realistische waarde.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.