Testrapport Flyer Vouwfiets NS premium
Dit uit 2009 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.
Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstanden. Hij beschikt over een halfopen kettingkast en heeft acht versnellingen. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 21.4 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.4 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2699 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2009 door Flyer gemaakt. De voorvork is vast uitgevoerd maar de verende zadelpen geeft een stuk extra comfort. De voorrem is een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.
Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Flyer |
Model | Vouwfiets NS premium |
Gewicht | 21.4 kg |
Accucapaciteit | 312 Wh |
Versnellingen | acht |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | vast |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | velgrem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De Vouwfiets NS premium heeft een accu van 312 Wh (26 Volt - 12 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.
Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 6 uur.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. Met de drie trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
De actieradius is volgens opgave van Flyer maximaal 110 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 312 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 57 km voor deze Flyer Vouwfiets NS premium. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Led bedieningspaneelVerder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.