Testrapport Drymer Leisure
Dit model uit 2010 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn zeven versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoud hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. De fiets heeft een accu met een gewicht van kg, totaal weegt hij 60 kg. Op de website van Drymer vonden wij een adviesprijs van 4000 euro. Drymer introduceerde in 2010 deze Leisure. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Een schijfrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.
In de Leisure wordt een Lithium Polymeer (LiPo) accu als energiebron toegepast. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Ion (Li-ion) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Drymer |
Model | Leisure |
Gewicht | 60 kg |
Accucapaciteit | 739 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accu heeft een capaciteit van 739 Wh (48 Volt - 15 Ah). In het frame, tussen trappers en stuur, is de accu geplaatst en dus aan het oog onttrokken. Dat is een goede ontwerpkeuze en brengt het zwaartepunt naar beneden ten opzichte van een accu onder de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.
Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.
De elektromotor bevindt zich in het achterwiel.
Drymer geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 70 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.